Nieuws

Maak direct een afspraak

Reclame Code Commissie stelt Marks in het gelijk tegen L'Oréal

13-03-2013

Reclame Code Commissie

Nadat in 2012 NCRV presentator Jetske van den Elsen al in het gelijk werd gesteld, vindt L’Oréal de Reclame Code Commissie opnieuw tegenover zich. Dit keer betreft het een klacht van cosmetisch arts Stephan Marks over reclame uitingen voor Revitalift Laser X3 crème.

Marks versus L'Oreal

L’Oréal vergelijkt de effectiviteit van deze crème op misleidende wijze met die van een CO2 laser, aldus de Reclame Code Commissie in haar uitspraak van 11 maart jl.

Marks werd op alle onderdelen van zijn klacht in het gelijk gesteld. Hij diende zijn klacht in omdat een vergelijking tussen de crème van L’Oréal en de CO2 laser in de strijd tegen rimpels op allerlei fronten mank gaat.

Zo stelde hij dat de instellingen van de door L’Oréal gebruikte CO2 laser slechts suboptimaal zijn. De gebruikte CO2 laser kent zes verschillende standen, maar L’Oréal maakte voor haar test alleen gebruik van de aller-lichtste stand.

Bovendien vond er slechts één sessie plaats waar er bij deze laserbehandeling vier worden aanbevolen. Ook aan de twaalf weken die nodig zijn om maximale rimpelverandering waar te nemen, hield L’Oréal zich niet. 

Niettemin claimt L’Oréal resultaten die spectaculair, verbluffend en onverwacht zouden zijn. Laser zou niet langer het enige wapen tegen rimpels zijn. 

Tegelijkertijd maakte L’Oréal ook nog gebruik van twee andere studies en suggereerde dat de resultaten uit de vergelijkende studie met de CO2 laser kwamen. Dit bleek echter niet het geval, aldus de Reclame Code Commissie.

Misleiding door L'Oreal

Stephan Marks, met zijn kliniek voor Esthetische Geneeskunde in Amsterdam, stoorde zich aan de misleidende wijze waarop consumenten worden verleid een dergelijke crème te kopen. Zelfs nadat het bedrijf al eerder op de vingers is getikt.

De Reclame Code Commissie stelde hem in het gelijk. L’Oréal krijgt de aanbeveling haar reclame uitingen voor het betreffende product niet meer te gebruiken. De fabrikant kan binnen 14 dagen in beroep gaan. 

L'Oreal door Reclame Code Commissie op vingers getikt

Bron: Kliniek voor Esthetische Geneeskunde Amsterdam, Furrow
Terug naar overzicht