Oorzaken

Verkeerde voeding

Overgewicht kan leiden tot 200 (!) verschillende aandoeningen. Momenteel hebben 2 miljard mensen overgewicht of obesitas. Eenzelfde aantal heeft een tekort aan ijzer en/of vitamine-A. 

Voeding speelt een centrale - maar niet de enige - rol bij het ontstaan van overgewicht en obesitas. Complicaties van overgewicht en obesitas kunnen zijn;

  • Hoge bloeddruk, herseninfarct, coronaire hartziekten
  • Depressie, dementie
  • Staar
  • Longziekten, verminderde functie, slaap apnoe
  • Verhoogd vetgehalte bloed, leververvetting en cirrose, galblaasafwijkingen
  • Suikerziekte, ontstoken alvleesklier
  • Kanker
  • Artritis, jicht
  • Huidafwijkingen, verstoorde bloedafvoer aders, ontstoken aders
  • Menstruatiestoornissen, onvruchtbaarheid, polycysteus ovarieel syndroom

Hiermee wordt gelijk het belang van een optimaal lichaamsgewicht onderstreept.

Wanneer is er overgewicht?

Een BMI boven 25 is overgewicht. Vanaf 30 en hoger is er sprake van obesitas. 

1. Genetische oorzaken

Overgewicht op jonge leeftijd is een aanwijzing voor overgewicht in de familie. Omgekeerd leidt overgewicht bij een van de twee ouders tot een verdubbeld risico van overgewicht bij kinderen.

Wanneer overgewicht tijdens de kinderleeftijd of adolescentie ontstaat, is de kans kleiner om op latere leeftijd een lager lichaamsgewicht te bereiken.

Het zogenaamde "jojo" effect veronderstelt een biologische oorzaak voor overgewicht.

2. Medische aandoeningen

De volgende aandoeningen kunnen oorzaak zijn van overgewicht;

  • Traag werkende schildklier
  • Polycysteus ovarieel syndroom
  • Cushing syndroom
  • Ziekte van Hashimoto
  • Acromegalie
     

3. Medicatie

Geneesmiddelen die een oorzaak kunnen zijn van overgewicht;

  • Antidepressiva, anti-angst, stemming
  • Antipsychotica
  • Diabetes
  • Steroïd hormonen, anticonceptie, prednison
  • Anti-epileptica, anti-migraine, zenuwpijn
  • Opiaten 
  • Bloeddrukverlagers
  • Antihistaminica
  • Hypnotica
  • Anti-HIV
     

4. Slaapgebrek

Minder dan 6 uur slaap is een risico factor voor een hogere BMI, terwijl mensen die meer dan 8 uur per dag slapen de laagste BMI hebben. Slechte kwaliteit slaap is ook een risico factor voor een hoge BMI, terwijl omgekerd een hoge BMI een risico factor voor een verstoorde nachtrust is.

Het beste is om gedurende de nacht te slapen, zodat nachtrust overeenkomt met onze biologische klok.

5. Stress

Het stress hormoon cortisol zorgt voor een herverdeling van vet. Minder op armen en benen en juist meer op in de buikregio. En juist buik-vet is de meest schadelijke vorm van vet.

Ook krijg je door stress meer behoefte aan vet- en suikerrijke producten. En suiker zorgt dan weer tot een verhoging van cortisol.

Cortisol remt ook het bruine vet, terwijl dit goede vet normaal juist zorgt voor omzetting van calorieën in warmte.

Alcohol met mate remt cortisol terwijl regelmatig gebruik juist leidt tot meer cortisol en een bierbuik kan ontstaan. Maar alcohol kan ook leiden tot minder testosteron en het onderdrukken van de vetverbranding.

Voedingsadvies

Gezond eten staat aan de basis van een optimaal lichaamsgewicht. Wij realiseren ons dat het lastig kan zijn om bestaande gewoontes te doorbreken. Toch is dat absoluut noodzakelijk.

Om u hierbij te helpen bieden wij u voedingsadvies aan waarmee u zelf aan de slag gaat. Binnen dit advies is ruimte voor uw persoonlijke voorkeur, culturele en religieuze achtergrond en budget. Uiteindelijk gaat het om een levenslange aanpassing.

Belang van bewegen

Lichamelijke inactiviteit is de vierde oorzaak van overlijden wereldwijd. In 2010 was een-derde van de wereldbevolking inactief. Het aantal doden in 2008 ten gevolge van inactiviteit is 5 miljoen.

Bewegen leidt tot een betere conditie, gezondheid en reductie van lichaamsgewicht.

Uitdagingen

Het lichaam heeft als het ware een setpoint ingesteld voor het hogere lichaamsgewicht, waardoor na afvallen de neiging kan ontstaan om weer aan te komen. Des te meer een argument om door het permanent aanpassen van voeding en beweging een langdurige verbetering te garanderen.

Van een geheel andere orde is het feit dat in 2050 de wereldbevolking uit 9,8 miljard mensen bestaat. Hoe kunnen we die van gezonde (met name plantaardige) voeding voorzien, rekening houdend met het milieu en de beperkingen van onze planeet? Misschien kunnen we starten met minder voedsel weg te gooien? Momenteel verdwijnt 34 kg ongebruikt voedsel per persoon per jaar in de vuilnisbak.

Lees verder Inklappen